Fra grøn tanke til moden handling

Har I en strategi for bæredygtighed og grøn omstilling? Ved medarbejderne, hvad den går ud på? Gør jeres kunder? Har I styr på reglerne for grøn kommunikation?

“Green washing” contra “green hushing”

Reglerne for, hvornår du “pynter” på din grønne fortælling er ret skarpe, men det skal jo ikke forhindre jer i at lave story telling, når I rent faktisk har lavet grønne tiltag. 

Og det er mindst lige så vigtigt at kommunikere internt, som eksternt, hvis I rent faktisk skal handle på jeres intentioner.

Kom rigtigt ud af starthullerne med kommunikationen af din grønne og bæredygtige indsats

Her er vores take på de syv gode råd fra virksomhedsguiden.dk:

1.

Vær åben og ærlig

Det gælder ikke om at skjule sig, hvis du er i en branche, der påvirker klimaet negativt. Det, der tæller er, at du gør noget for at forbedre din påvirkning på miljøet i en grønnere retning. Og ved at være åben omkring det, øger du tilliden og kan imødekomme kritik.

Omvendt, må du heller ikke overdrive din indsats og ende i green washing.

2.

Fokusér på konkrete resultater

Bliv så specifik som muligt. Undgå luftige begreber, men beskriv i stedet konkrete målsætninger og resultater, der er til at måle. Det skaber troværdighed og inspiration for andre.

3.

Brug eksempler og historier

Også her gælder det om at blive så specifik som muligt. Beskriv konkrete handlinger og resultater – både gode og dårlige. Der kan være værdifuld story telling i mange dele af processen. Fx hvordan medarbejderne er blevet engageret; hvad I har lært, man IKKE skal gøre; hvad den grønne omstilling har betydet i praksis; hvad kunderne oplever osv.

4.

Skab relevans i en større sammenhæng

Grøn omstilling er til gavn for os alle. Det kan være værdifuldt, hvis kunden kan se at aktiviter, ud over at birdrage positivt til det globale klima også bidrager til lokalsamfundet, kundens eget klimaregnskab, eller måske har birdraget til nye måder at tænke på, udvikle på eller lignende.

5.

Mål effekten

Der er sjældent en “one-size-fits-all”. Ved at definere dine målgrupper og indsamle data på den effekt, din grønne kommunikation har, kan du mere effektivt målrette din fremtidige kommunikation. Forskellige målgrupper kan kræve forskellig budskaber og forskellige kommunikationsplatforme.

Hvis du vil måle effekten af dine konkrete, bæredygtige tiltag, så må du have en baseline at sammenligne med. Det giver dig også den nødvendige dokumentation, når du skal kommunikere dine resultater ud, så du undgår green washing.

Vores kontorfæller, Provice laver den slags klimaregnskaber og rådgiver i det hele taget omkring grøn omstilling i praksis. Tag et kig her >

6.

Få andre til at støtte dit budskab

Det kan styrke troværdigheden, hvis du kan få andre til at fortælle om eller kommentere på dine grønne tiltag. Hvis du selv er skarp på dine grønne budskaber, så er det lettere at lægge en strategi for at engagere og inspirere andre.

7.

Deltag i relevante klimainitiativer

“Du er, hvad du spiser” kan man næsten sige. Ved fx at deltage i seminarer, konferencer, diskussioner (på fx Linkedin) eller aktive events, kan du få et dybere kendskab til, hvad andre gør, få et bredere netværk og vise dit engagement på området.

Hvor skal man ende og hvor skal man begynde?

Lad os starte der, hvor det ikke koster andet end en god kop kaffe. Vi lover, du vil gå hjem med hovedet fuld af grøn kommunikations-inspiration og forhåbentlig et bedre overblik.
 
Står du konkret og fx mangler en LCA-rapport (Life Cyclus Assesment) for at have noget at handle ud fra (og måle på), så kan vi anbefale vores kontorkollegaer fra Provice. De er nemlig specialister i cirkulær økonomi og har helt sikkert konkrete, målbare idéer til din grønne forretningsudvikling.