Reglerne for, hvornår du “pynter” på din grønne fortælling er ret skarpe, men det skal jo ikke forhindre jer i at lave story telling, når I rent faktisk har lavet grønne tiltag.
Og det er mindst lige så vigtigt at kommunikere internt, som eksternt, hvis I rent faktisk skal handle på jeres intentioner.
Det gælder ikke om at skjule sig, hvis du er i en branche, der påvirker klimaet negativt. Det, der tæller er, at du gør noget for at forbedre din påvirkning på miljøet i en grønnere retning. Og ved at være åben omkring det, øger du tilliden og kan imødekomme kritik.
Omvendt, må du heller ikke overdrive din indsats og ende i green washing.
Bliv så specifik som muligt. Undgå luftige begreber, men beskriv i stedet konkrete målsætninger og resultater, der er til at måle. Det skaber troværdighed og inspiration for andre.
Også her gælder det om at blive så specifik som muligt. Beskriv konkrete handlinger og resultater – både gode og dårlige. Der kan være værdifuld story telling i mange dele af processen. Fx hvordan medarbejderne er blevet engageret; hvad I har lært, man IKKE skal gøre; hvad den grønne omstilling har betydet i praksis; hvad kunderne oplever osv.
Grøn omstilling er til gavn for os alle. Det kan være værdifuldt, hvis kunden kan se at aktiviter, ud over at birdrage positivt til det globale klima også bidrager til lokalsamfundet, kundens eget klimaregnskab, eller måske har birdraget til nye måder at tænke på, udvikle på eller lignende.
Der er sjældent en “one-size-fits-all”. Ved at definere dine målgrupper og indsamle data på den effekt, din grønne kommunikation har, kan du mere effektivt målrette din fremtidige kommunikation. Forskellige målgrupper kan kræve forskellig budskaber og forskellige kommunikationsplatforme.
Hvis du vil måle effekten af dine konkrete, bæredygtige tiltag, så må du have en baseline at sammenligne med. Det giver dig også den nødvendige dokumentation, når du skal kommunikere dine resultater ud, så du undgår green washing.
Vores kontorfæller, Provice laver den slags klimaregnskaber og rådgiver i det hele taget omkring grøn omstilling i praksis. Tag et kig her >
Det kan styrke troværdigheden, hvis du kan få andre til at fortælle om eller kommentere på dine grønne tiltag. Hvis du selv er skarp på dine grønne budskaber, så er det lettere at lægge en strategi for at engagere og inspirere andre.
“Du er, hvad du spiser” kan man næsten sige. Ved fx at deltage i seminarer, konferencer, diskussioner (på fx Linkedin) eller aktive events, kan du få et dybere kendskab til, hvad andre gør, få et bredere netværk og vise dit engagement på området.
Koch&Falk ApS · Grafisk design & bæredygtighedskommunikation
Havnevej 45A · 4000 Roskilde · CVR 37153567
Hanne Koch +45 20 24 44 20 · Mette Falk +45 26 11 46 34
kochfalkdk@gmail.com
Cookie | Varighed | Beskrivelse |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |