Du må godt stikke lidt til dit publikum. Provokér dem måske lidt, for derefter at afvæbne dem med lidt humor. Engagér dem – stil dem et spørgsmål eller to ind imellem til håndsoprækning for at bevise en pointe.
Men …
Med mere end 60 forskellige muligheder for transitions (animerede overgange mellem slides) i PowerPoint, så er der helt sikkert mulighed for at stikke til publikum – og det vil helt sikkert også provokere dem, at se en præsentation i animeret selvsving! Men det vil holde dem vågne af alle de forkerte grunde!
Sideovergange er som den gode fodbolddommer, der får kampen til at flyde, uden man lægger mærke til ham eller hende.
Vælg den overgang, der matcher dit tema bedst og være konsekvent. Så er der også mere opmærksomhed til din “grande finale” 🥳
Kloge hoveder siger: “Ikke for mange slides i en præsentation”. Det er en relativ sandhed.
Vi ved godt, at du har megen vigtig information at kommunikere, men vælg det absolut vigtigste ud. Lav meningsfulde overskrifter og placér vigtige pointer i toppen, så de er læsbare – også på bagerste række.
Det er nemlig bedre at dele sin information op, så der fx tilføjes én bullit ad gangen på hver slide. Så undgår du, at folk læser frem for at lytte.
Her er den største udfordring for de fleste! Sørg for hvert ord og billede har en pointe.
Skær alt det overflødige væk, så dit fokus står skarpt tilbage, så kan du selv underholde med alle detaljerne.
Med en lille animeret explainer kan du typisk spare adskillige slides. “Et billede siger mere end 1000 ord” – og huskes væsentlig bedre, end tekst alene.
Humor er underholdende, men det er ikke altid dine tilhørere finder det samme sjovt, som du gør.
Far-jokes gør sig ikke så godt i husmodeforeningen! Det kan ende helt galt, hvis du ikke har din research i orden.
Hold de grafiske grundelementer enkle og læsbare.
Samme placering af logo og overskrifter, samme skrifter hele vejen igennem. Brug en lille, fast farvepalette, der komplimenterer dit tema.
Du får et mere professionelt udtryk og en hurtigere afkodning. Din virksomheds eller organisations grafiske identitet bør være tydelig.
Du skal styre din præsentation – den skal ikke styre dig.
Du kan bruge dit grafiske udtryk til at holde folk vågne.
Sørg ind imellem for nogle slides med kontrast til de øvrige, brug humor og uventede fakta; skift farve, brug video, animation, lyd eller lignende.
Men husk, alt med måde, ellers er der jo ikke længere noget overraskende over det!
Der er faktisk én ting, der bør afslutte listen …
Før du overhovedet kaster dig ud i at producere din præsentation, så tjek lige op på følgende:
Hvilken teknologi har jeg til rådighed, når min præsentation skal vises?
Hvorfor?
Fordi det er nemlig ligegyldigt, hvor tjekket, du har lavet din præsentation med lyd, hyperlinks, animation og så videre …
Et godt råd herfra – det er altid godt at have en pdf i baghånden. Så har du også en efterfølgende “hand-out”, du kan “låse”.
Den kan faktisk også gøres ret interaktiv, men mere om det en anden gang …
Det er tidskrævende at skrue indholdet i en god præsentation sammen. Lad det ikke være skønne, spildte kræfter! Sørg for, at du har de rigtige virkemidler med, der giver dit publikum en god og levende oplevelse. Sørg for, at de fanger pointen med det samme.
Gratis, konkrete råd
Send os en mail og din eksisterende præsentation, så giver vi den en uforpligtende “audit”, med en vurdering og helt konkrete råd til optimering.
Koch&Falk ApS · Grafisk design & bæredygtighedskommunikation
Havnevej 45A · 4000 Roskilde · CVR 37153567
Hanne Koch +45 20 24 44 20 · Mette Falk +45 26 11 46 34
kochfalkdk@gmail.com
Cookie | Varighed | Beskrivelse |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |