3. marts 2021
Digital tilgængelighed betyder, at digital information skal kunne anvendes af alle brugere. Også brugere med handicaps, der bruger online værktøjer til “læsning” af hjemmesider.
Og det gælder også de publikationer, der ligger på hjemmesiden, som online versioner af trykte publikationer (fx Pdf- og Indesign dokumenter + Word, Excel, PPT).
Offentlige organer
- Staten
- Regionale myndigheder
- Lokale myndigheder
- Offentligretlige organer som defineret i udbudsloven
Undtagelser
- Public service-/medietjenesteudbydere
- NGO’er
- Private
Fra den 23. juni 2021 gælder loven også for apps.
Vi har efterhånden en del erfaring med tilgængelighed i dokumenter (og på hjemmesider) bl.a. fra de mere end ti kommuner som vi servicerer. Og vi har erfaret en del ting, der er rigtig gode at vide på forhånd, inden du overhovedet kaster dig over et nyt projekt, der skal designes og ligge tilgængeligt for alle på din hjemmeside.
Vi har samlet nogle vigtige tilgængelighedstips og en liste med overvejelser, der kan optimere timerne hos os grafikere.
Derfor er det god stil og god fornuft for alle at tænke i tilgængelighed
Det er måske ikke et lovkrav for dig, som NGO eller privat aktør, men det er god fornuft. For tilgængelighedsproblematikker kan ramme os alle.
*Kilde #1. Kilde #2: Illustrationer fra MS Inclusive Toolkit Manual frit fortolket.
Er du ikke tilgængelig? – det er ikke for sent
Selvom det er mest optimalt at løse tilgængelighed i det originale dokument (især, hvis der senere kommer tilretninger), så kan vi redde en del i selve PDFen.
Er du i tvivl, om dine eksisterende PDFer på hjemmesiden er tilgængelige? Så lad os tjekke dem gratis – eller næsten – det koster kun en mail eller opringning til os. Du får en autogenereret rapport og måske et par gode råd retur fra os.
Forbered din grafiker og spar på timerne
Vi har samlet en liste med overvejelser, du kan tænke ind i din tilrettelægning af en grafisk opgave. Så kan du efterfølgende optimere timerne hos din grafiker.
For tilgængelighed kan blive en rigtig tidsrøver …
Hvis ja, så er det en god idé at tænke tilgængelighed ind fra starten.
Hvis ja, så er der en række faldgrupper. Tabeller skal frem for alt være enkle.
Er tabellen essentiel? Bliver den beskrevet i brødteksten?
Det kan være en god idé at skrive en konklusion til Alt-tekst.
Er den essentiel? Bliver den beskrevet i brødteksten?
Det kan være en god idé at skrive en konklusion til brug for Alt-tekst.
Hvilke billeder er bare dekoration? Hvilke billeder er essentielle for forståelsen af indholdet?
Det kan være en god idé at beskrive billedets budskab til brug for Alt-tekst.
Se også SEO på hjemmesidens billeder.
Hvad skal den underliggende titel og beskrivelse være?
Tænk i “hvad får jeg ud af, at læse dette dokument”.
Skal den mailes, skal den fungere uden for wifi? Er der en øvre grænse for, hvor meget det må fylde?
Så skal du tænke på farveblindhed og kontrast.
Er der fx landkort i publikationen? Vil det være muligt at redigere i farverne i kortet?
Så er det muligt at forberede ting allerede der.
Så skal der tænkes kreativt!
Fodnoter kan være en udfordring for oplæsere og kan blive en rigtig tidsrøver.
Hvad du måske ikke vidste om tilgængelighed i dokumenter
Vi har samlet et udpluk af tips og nogle af de faldgrupper, der kan udfordre webtilgængeligheden. Og det gælder både hjemmeside og online publikationer og dokumenter.
Der skal være tilstrækkelig farvekontrast mellem fx tekst og baggrund.
Tekst på billeder er ofte en udfordring.
Der findes hjemmesider, hvor du kan teste farvekontrasten, men en tommelfingerregel siger, at hvis du kniber øjnene sammen og stadig kan læse det, så er det ok.
Undlad at bruge rød/grøn sammen som bærere af informationer af hensyn til de godt 1/4 mio. farveblinde danskere.
Nogle programmer har indbyggede muligeheder for at tjekke en grafik i fht farveblindhed.
Hvis tabeller skal kunne læses op af skærmlæsere:
- De skal være enkle
- de skal have en “header row”
- de må ikke indeholde tomme felter
- de må ikke indeholde grafik.
Vi kender dog en lille finte, som vi kan lave i vores opsætning, hvis du ikke vil gå på kompromis med din finurlige tabel.
Det ligner måske en overskrift, og det ligner måske brødtekst, men er teksten ikke teknisk “tagget” som Heading 1 og paragraph mm – så vil en blind aldrig kunne få et overblik og kunne skimme sig igennem en lang rapport.
Desuden ryger din placering på google også ned i rækkerne, hvis du ikke har “tagget” teksten.
Vi kan sagtens få din publikation til at se toplækker og avanceret ud, men det er vigtigt, at der er også er styr på læserækkefølgen når PDFen skal laves tilgængelig.
Jo mere, der er tjek på sagerne i det oprindelige layoutdokument, desto mindre ekstraarbejde er der, når der er tilretninger og ny PDF skal laves.
Som udgangspunkt defineres titellinjer i side-header og fodnoter som “artifact” (dvs. bliver ignoreret af en oplæser), fordi de ellers vil “forstyrre” i en fortløbende tekst.
Men mon ikke vi har en løsning på fodnoter i ærmet.
Et af kravene til tilgængelighed er, at der er et tydeligt grafisk hieraki i indholdet.
Det gavner ikke kun mennesker med kognitive udfordringer, men også folk i al almindelighed.
Husk underteksterne til din video (hvis den har tale). Husk en skriftlig beskrivelse af dit lydspor.
Der kan være folk, der ikke kan bruge mus, og de skal i stedet kunne bruge tastaturet til at hoppe fra felt til felt i den rigtige rækkefølge i din online formular.
Desuden skal formularen også kunne læses op i rigtig rækkefølge.
Skal alting så være tilgængeligt?
Ikke nødvendigvis plakaten, der også ligger på kampagnesiden eller andre publikationer, der ikke spiller en rolle for formålet med indholdet.
Vi kan altid tage en uforpligtende snak inden din tilrettelægning, og vi hjælper gerne med at tjekke om eksisterende PDFer lever op til kravene. Skriv eller giv os et ring.