16. december 2020
Man kan sige meget om året 2020, men vi vil hellere kigge fremad.
Hvis man ikke vidste, hvad 10’ernes modeord – disruption – betød før, så har vi da fået det slået fast med syv-tommersøm.
Livet kan ændre sig fra det ene øjeblik til det andet, og selvom vi har klaret os ok gennem 2020 uden hjælpepakker og corona, så har året givet anledning til refleksion.
Vores mission er at inspirere og udvikle vores kunder. Men vores kunder kan også inspirere os.

Vi har netop sat 16 guidelines op til indstik i TitiBo-gruppens årlige julekort. De fem natur-vuggestuer og -børnehuse drives efter pædagogiske og filosofiske principper, der bl.a. fokuserer på “compassion” – medfølelse.
De 16 guidelines stammer fra 16guidelines.org – en non-profit-organisation, hvis mission er at udvikle menneskers kapacitet for medfølelse og visdom til at leve et fredfyldt og givende liv med glæde.
Og tænk, det synes vi falder så godt i tråd med vores egen og Koch&Falks mission, at vi frem til jul vil selv vil læse, præsenetere (og reflektere over) hver enkelt af de 16 nøgleord.

“I have not failed – I’ve just found 10.000 ways, that will not work”, som Edison sagde.
Fx et godt billede på, at et super enkelt (og funktionelt) logo ikke er lig med en kort arbejdsproces. Lang erfaring hjælper, men det kræver ofte tid og tålmodighed at arbejde sig frem til det mest optimale resultat.
Heldigvis elsker vi at nørde 🤓
Det sker yderst sjældent, men vi kan godt blive gale på os selv, vi kan blive gale på andre. Men vi har med tiden lært at tælle til ti og tænke os om, før vi reagerer. Der er som regel en forklaring på miseren, der er bedre tjent med et roligt og konstruktivt svar 🤔😉
“Never let the things you want, make you forget the things you have”
Fordelen ved at være to er bland andet, at vi løbende taler om, hvad der gør os glade og tilfredse ved vores arbejde sammen. Og sjovt nok, så er der hele tiden noget nyt, vi bliver fanget af.
Vi er begge taknemmelige for, den mulighed vi har, for selv at præge vores visioner og mål, men også helt ned til de små ting i hverdagen, der får det hele til at køre. Det er en kæmpe tilfredsstillelse.
Det at have fundet et overordnet fodfæste i det bæredygtige har givet os en ekstra arbejdsglæde, og giver os ro og lyst til at udvikle vores nysgerrighed på mange andre parametre.
“Hvis vi kun glæder os på egne vegne, så er der meget færre chancer for at opleve glæde …”
– Dalai Lama
Glæde er at kunne overraske med lidt ekstra, bare fordi man har lyst.
Glæde er at dele hinandens successer og dermed glædes på andres vegne
Glæde er at finde de små stykker guld hos andre, og vise dem guldet.
Glæde er at vende en nedtur til en læring, der hjælper os bedre igennem næste gang.
Glæde er at dele udfordringer med kolleger uden frygt, og løse dem i fællesskab til fælles gavn.

Det kan godt være folk glemmer, hvad du har sagt og hvad du har gjort, men de glemmer aldrig, hvordan du fik dem til at føle …
Tjek “låge nr. 4”, hvis du ikke allerede har læst den, for glæde og venlighed hænger uløseligt sammen.
Det kan overraske os gang på gang, den glæde man kan få forærende ved ved at se resultatet af selv de mindste, ubevidste venlighedsgerninger i dagligdagen. Og det bedste er, at det smitter!
“A single act of kindness can influence dozens more –generosity really is contagius”, som forskere fra University of California siger.
Skjulte agendaer har Fanden skabt. Vi øver os i, at få svesken på disken fra starten, så alle ved, hvad aftalen er fremadrettet.
Alligevel kan det gå galt, når processen kører, når beskeder er indforståede, når forudsætninger ændres, når budgettet springer, når korrekturen løber løbsk, når tiden bare går …
Vi øver os til stadighed i at følge op på aftaler, og forsøger altid at handle fair og med gennemsigtighed. Det at turde indrømme sine fejl, oplever vi skaber større troværdighed og tit et mere åbent samarbejde.
“You make a living by what you get. You make a life by what you give.” – Winston Churchill
Betegnelse for gavmildhed bør være “At give uden INTENTIONEN OM at få noget igen”.
– for man får jo i høj grad noget igen – man kan blive mødt af glæde, taknemmelighed, overraskelse og andre gode reaktioner, der giver god energi tilbage.
Igen i år håber vi på lidt mere juleglæde til lidt flere. Vi har doneret til Morgencafé for hjemløse.
Evnen til at vide hvad, hvordan og hvornår man skal sige noget kan være en svær diciplin.
Vi har før slået fast, at det betaler sig at være ærlig. Men det er jo ikke det samme, som at være hudløst ærlig …
For det første er der mange måder at sige sandheden på – og det kommer i høj grad an på modtager – og for det andet, så bør det have et konstruktivt formål, når man åbner munden.
Det er ikke os alle, der får tænkt, før vi taler, men at tælle til ti før vi reagererer, kan spare mange diskusioner, vi senere vil fortryde 😜

Ethvert langtidsholdbart partnerskab, privat eller professionelt, er funderet på respekt.
Vi taler begge af erfaring med hver vores private partnerskab, der har rundet de 30 år.
Professionelt har vi stor respekt for hinandens forskelligheder, kompetencer og livssyn generelt. Det giver en styrke i vores samarbejde, som man ikke kan betale sig til.
På samme måde, som man kan fokusere på at tænke glasset som halvt fuldt, frem for halvtomt, så kan man finde respekterbare kvaliteter i alle, høj som lav, som man kan vælge at fokusere på.
PYT-knappen er et af de vigtigste redskaber i en balanceret tilværelse. Uanset om man selv har handlet galt eller andre har gjort én uret.
Dog ikke hvis man bruger den som i “pyt, det glemmer vi bare”. Så lærer vi jo ingenting.
Der ligger som regel en forklaring bag enhver kritisk handling. Ikke, at handlingen dermed kan eller skal undskyldes, men det betyder, at vi kan forstå, hvorfor det skete, og lære at undgå, at det samme sker igen.
Og det gør det lettere at trykke på PYT-knappen og komme videre …
“An eye for an eye makes the whole world blind”
– Mahatma Gandhi
Når en kunde udtrykker sin taknemmelighed overfor en service, vi har leveret, bliver vi fyldt af god energi.
Vi bliver dermed også mindet om, hvorfor vi selv skal huske at udtrykke vores taknemmelighed over for andre, når der er grund til det.
Det kan være en udfordring altid at kunne finde noget at være taknemmelig over, men det er øvelsen værd!
Og på trods af alt det forfærdelige man kan sige om disse tider, så har vi i grunden meget at være taknemmelige over. 🙏🏼☺️
At vise loyalitet, er at vise værdsættelse.
Sand loyalitet er ikke baseret på økonomisk vindning, men på andre værdier, der ikke kan købes for penge. Og netop derfor gælder det både i medgang og i modgang.
Vi forsøger at udvise samme loyalitet, som vi møder hos kunder, kolleger og samarbejdspartnere.
”Du tjener ikke loyalitet på en dag. Du optjener loyalitet dag for dag. ”
– Jeffrey Gitomer

Vi har en grundlæggende forhåbning om – tro på – at verden kan blive et bedre sted, hvis vi alle anstrenger os lidt.
Vi har nogle enkelte kunder, hvor deres engagement og arbejde (for fx natur og miljø) langt hen ad vejen bærer lønnen i sig selv for os.
Det har vi valgt, der skal være plads til i vores verden, for nogle budskaber er så vigtige, at økonomi ikke må være en begrænsning.
“Logic will take you from A to B. Imagination will take you anywhere”
– Albert Einstein
Principper er selvvalgte guidelines. Principper giver os styrke.
De danner det fundament, hvorfra vi finder kraften og energien til at tage stilling til de ting, der betyder noget for os.
At træne vores tankegang til altid at se positivt, kreativt og konstruktivt på tingene.
I Koch&Falk kan vi have forskellige meninger og tilgange til vores opgaver og mål.
Men det, at vi aldrig uenige om de grundlæggende principper gør vores samarbejde enkelt, kreativt og konstruktivt.
“Vær ikke bekymret for resultaterne af din handling – vær opmærksom på selve handlingen.
Resultatet kommer af sig selv”
– Eckhart Tolle
At servicere vores kunder er vores business, det, der holder Koch&Falk kørende.
Man skal ikke være så bange for at dele ud af erfaring og viden – hverken med kunder, kollegaer eller sågar konkurrenter – det er vores erfaring.
Alle kan få brug for hjælp på et tidspunkt, og vi lærer altid selv mere undervejs, når vi hjælper andre.
Da 2 x “jeg” blev til “vi” for snart 6 år siden i Koch&Falk, var på mange måder et kvantespriing for os begge.
Sammen har vi modet til at overkomme ting, vi ikke ville have gjort alene.
Modet til at kaste os ud i ting, vi har lyst til at udforske, men intet ved om.
Modet til at tænke anderledes.
Modet til at tro på, at vi kan ændre en lille del af verden til noget bedre.
“Grant me the serenity to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to know the difference.”
– Reinhold Niebuhr
I Koch&Falk holder vi fast ved at arbejde hver for sig fysisk, men tæt sammen mentalt (og elektronisk 🙂
Vi glæder os til verden åbner sig igen.
Til vi igen skal mødes med vores kunder, kollegaer og samarbejdspartnere – sådan helt rigtigt!
Glædelig jul og rigtig godt nytår 🎄🌟🥰
